Classical Queers

Een unieke performance die het verleden en het heden met elkaar verweeft.

In Classical Queers kruipt Johannes Wirix-Speetjens in de huid van iconische queer artiesten zoals Freddie Mercury, Peter Tsjaikovski en Dusty Springfield. Voor veel queer personen was kunst een toevluchtsoord—een plek waar ze zichzelf konden zijn in een wereld die hen niet altijd accepteerde. Johannes brengt deze verborgen queer geschiedenissen tot leven en laat zien hoe queer zijn door de eeuwen heen in kunst is weerspiegeld. Tegelijk verweeft hij de levens en muziek van deze artiesten met zijn eigen zoektocht naar identiteit in de 21e eeuw. De voorstelling werpt een nieuw licht op de muziekgeschiedenis en toont hoe deze blijft inspireren in de zoektocht naar liefde en identiteit. Veel van deze verhalen liggen verborgen in de muziek die we vandaag de dag nog steeds bewonderen, beluisteren en meezingen. Classical Queers bouwt voort op de bekroonde Klara-podcast en het gelijknamige boek (Borgerhoff & Lamberigts). De voorstelling gaat in 2026 op tournee langs theaters in België, Nederland en Zwitserland. 

The Forest School

1926, Moskou: psychiater Groenja Soechareva ziet talent in de “andersheid” van elf kinderen die ten
onrechte als mislukt worden afgeschreven. Tegen de repressieve Sovjetpolitiek in richt ze in het
geheim The Forest School op, een afgelegen sanatorium waar de kinderen volwaardig kunnen leven.
Haar revolutionaire bevindingen, die de term “autismus” introduceren, worden de Sovjet-Unie
uitgesmokkeld. Helaas wordt haar werk gecensureerd en wordt Soechareva naar de goelag
verbannen, waarna ze uit de geschiedenis verdwijnt.
2026, een eeuw later: theatermaker Thomas Janssens verzamelt 10 deelnemers met autisme op een
afgelegen locatie. Hij wil The Forest School opnieuw tot leven wekken en zijn eigen diagnose een
plaats geven. Wat als Groenja haar werk had kunnen voortzetten? En wie waren de elf kinderen; hoe
verging het hen? Een onderzoek, performance én experiment, volledig gedocumenteerd, een jaar
rond. Wie bepaalt de norm? Wat gebeurt er als labels verdwijnen? Wat gebeurt er als de grens
tussen werkelijkheid en performance vervaagt? Kan de mens de fouten uit het verleden corrigeren?
En zal de wereld de idealen van The Forest School omarmen?
Samen met een ensemble van neurodivergente spelers, beloven Evelien, Thomas en Tanya een
voorstelling die anders doet kijken naar verschil en ruimte creëren voor iedereen!

Wit is altijd schoon

Isabelle Van Hecke (gekend van: Nonkels, De ideale wereld, Albatros…) gaat samen met
regisseur Stefan Perceval aan de slag met een beklijvende tekst over afscheid en ontdekken,
over samen en alleen.


Een opgewekte roman over rouw, afkomst en taal. Kan dat wel? Wie de roman Wit is alijd
schoon van Leo Pleysier heeft gelezen, kent het antwoord. In een buitengewone heldere en
lichtvoetige taal beschrijft Pleysier de complexe gevoelens van een zoon voor zijn overleden
moeder, die hem heel lang bedolven heeft onder haar gepraat. Het levert een warm en

liefdevol portret op van de moeder.

Allee, vooruit.
Pakt die lakens van grotemoe dan maar als ge dat liever ziet.
En als mijn grijs kleed daar beter bij past.
Ik vind dat feitelijk zelf ook vele schoonder: wit.
Gewoon wit.
Dat past vele beter bij mijn kleed.
Ge hebt er geen gedacht van waar dat die begrafenisondernemers tegenwoordig mee
aHomen mee al dat purper en mee die synthe:sche rommel.
Zegt straks maar tegen den Dest dat ik dat purper gedoe niet meer op mijn lijf wil hebben.
Dat ‘m zijn lijkwade maar terug mee naar huis pakt want dat ik veel liever opgebaard lig in
mijn eigen lakens.
Ge hadt groot gelijk. Ik zie het nu zelf ook.
Het is beter dat ge dat veranderd hebt.
Van purper naar wit.

Ik dacht dat jij

IK DACHT DAT JIJ. Naar het boek van Joke van Leeuwen
HETGEVOLG in co-productie met HET LAATSTE BEDRIJF

Topacteur Stefaan Degand (gekend van: Maestro Degand, De slimste mens ter
wereld, De ronde,…) geeft een eigen stem aan een man die op zoek wil gaan naar
zijn dochter, die hij vanaf haar zevende niet meer heeft gezien, en met machteloze
macht probeert zijn vrouw lief te hebben. Hij lijkt zichzelf ervan te willen overtuigen
dat hij met reden woedend en jaloers kan worden, en dat terwijl hij haar regelmatig
toevertrouwt zoveel van haar te houden. En ze kunnen toch lachen samen? Dan is
alles toch goed?
Zo mooi als de liefde begon, zo sijpelen de dreiging en beklemming meer en meer
door in dit juweel van een verhaal, dat vol vaart op een onontkoombaar maar
onverwacht einde afkoerst.


IK DACHT DAT JIJ – naar het boek van Joke van Leeuwen.

The sinking of the Titanic

The Sinking of the Titanic is een meesterwerk van de Britse minimalistische componist Gavin Bryars.


De meeslepende ambient soundscape werd geïnspireerd door het verhaal van de band op de RMS Titanic die bleef optreden terwijl het schip zonk in 1912. Het werk werd gecomponeerd tussen 1969 en 1972 en wordt beschouwd als een van de klassiekers van de Britse klassieke experimentele muziek.


HERMESensemble en Gavin Bryars werkten al samen in 2018 rond de creatie van het danstheater The Heart of August. In 2025 slaan ze de handen in mekaar om een nagelnieuwe versie van de hedendaagse klassieker te maken.